درگاه دولت الکترونیک . Diba Ravizh

استانداردسازی فعالیت­ها از جمله اموری است که امروزه در سطح جهانی با دقتی خاص مورد توجه قرار گرفته است. جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه های مادی و انسانی، افزایش بازدهی عملکردها، افزایش سرعت حصول به نتایج و تضمین کیفیت آنها ماحصل استانداردسازی فعالیت­ها به شمار می رود.

دولت الکترونیکبا استاندارد شدن فرآیندهای اجرایی و با استفاده از فناوری­های نوین به عنوان ابزارهای اجرایی، روند نیل به اهداف سازمانی با نظم، دقت و سرعت بالاتری صورت خواهد گرفت و در این راستا استفاده از ابزارهای متنوع در فناوری اطلاعات، از جمله بهره­مندی از سامانه­های تحت وب، امکان ارائه خدمات به صورت غیر حضوری را فراهم می­نماید و این مهم زمینه­ساز پیدایش خدمات الکترونیک و در ادامه سازمان الکترونیک است.

و اما طی سال­های اخیر و با گسترش و توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارائه خدمات الکترونیکی، لزوم ایجاد دفاتری برای ارائه خدمات الکترونیکی با کاربری ملی و تسریع در پیاده سازی سامانه های یاد شده بر روی شبکه اینترانت ملی در جهت تحقق هدف نوآوری و شکوفایی کشور، بیش از پیش ضرورت می­یابد. از سوی دیگر و در همین راستا، بر اساس لایحه برنامه پنجم پیشرفت و عدالت، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف شدند خدمات خود را از طریق دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات غیردولتی به عنوان دفاتر پیشخوان خدمات دولت به مردم ارائه دهند.

دولت الکترونیکگروه دیبا بر اساس آنچه نیاز توسعه سیستم در راستای تحقق دولت الکترونیک در کشور از آن یاد میشود، اقدام به تولید سامانه یکپارچه مولد خدمات دولت الکترونیک با قابلیت اتصال به بستر دفاتر پیشخوان دولت نمود. این سامانه با بهره­گیری از یک سیستم مولد فرآیندهای کاری (BPMS)، خدمات جاری قابل ارائه توسط شرکت را به صورت الکترونیکی در دسترس عموم قرار می­دهد. سیاست کاری در این سیستم، عدم وابستگی و ارتباط مستقیم مردم با سازمان است ولی با توجه به کمبود در بخش­های مختلف زیرساختی و ارتباط سریع برای عموم مردم و موازی با روی کار آمدن دفاتر پیشخوان خدمات دولت، قایبلیت جدیدی به سیستم اضافه گردید تا دفاتر پیشخوان دولت از طریق پورتال ارائه خدمات دولت به طور مستقیم بتوانند از خدمات این سامانه استفاده نمایند.

در تولید این سیستم، سعی بر آن گردیده است تا استفاده­کنندگان با حداقل اطلاعات فنی و امکانات سخت افزاری بتوانند سریع و آسان نیازهای خود را برآورده نمایند.